Åh, vilka fina bilder.
Hann inte med att svara på
ditt svampinlägg, så här kommer en kommentar.
Självklart, alla våra val,
både vad gäller mat och annat, är i förlängningen medvetna eller omedvetna
politiska handlingar. Och nej, jag uppfattar inte ditt inlägg som kritik. Du
valde bort svampen, det var rätt för dig. En annan gång gör du det inte. Man ska
inte behöva känna dig usel för det. Det är jätteviktigt att reflektera över hur
man handlar. Ett sätt är att som du i lördags, faktiskt inte handla alls till
förmån för något annat som du tyckte var viktig.
När jag började välja
ekologiskt i början på 90-talet var det ett viktigt val för mig. Många i min
närhet fnös. Jag fick höra att jag sköt bredvid målet, att jag var korkad som
valde dyr mat, att jag var naiv som trodde på KRAV-märkningen och framför allt,
att jag var ute och cyklade när jag sa att konsumenternas val var en framtida
maktfaktor. Nu hörs inte det sistnämnda argumentet så ofta. Konsumentmakt har
blivit viktig. Alla som säljer något vet det. Och konsumenternas preferenser är
ibland långsiktig, andra gånger helt impulsiva.
Barilla kände nog att de
vilade säkert på sina durumlagrar när ett enda uttalande från högsta bossen om
att han aldrig skulle använda homofamiljer i marknadsföringen av företagets
produkter och om det inte passade fick väl de homosexuella köpa pasta från en
annan tillverkare, skakade om företaget ordentligt. Twitter svämmande över av
inlägg, ordförande för Equality Italia meddelade att de accepterade
Barillachefens inbjudan att inte äta företagets pasta och marknadsavdelningen
på Barilla måste ha slitit sitt hår när en italiensk parlamentsledamot
uppmanade till bojkott av den ledande pastaproducenten. Bossen fick krypa
till korset och gå ut med nytt uttalande och försäkra att han förstod att kommentarerna var kränkande
och att de inte representerade hans genuina åsikt. Klavertrampet kommer nog
inte att sänka Barilla, men konsumenterna agerade på den information de fått
och marknadsandelarna i både Italien och Sverige (vet inte hur det var i andra
länder) sjönk. Hemma hos oss åt vi upp den sista ”homofobpeston” och väljer nu
andra märken. Kommer vi att fortsätta detta val? Jag vet inte. Och det är
säkert någon som tycker att ett sånt val är överkänsligt. Men det är så
konsumentmakt fungerar. Det som är viktigt för mig är en bagatell för
någon annan, och tvärt om. Huvudsaken är att man tänker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar