Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

tisdag 22 juli 2014

Varning för nya goda vanor

Vi festade hos grannarna Ola och Catharina häromkvällen och då nämnde Rune, en annan granne som är lantbrukare, i förbifarten hur mycket mat vi svenskar slänger. Siffran som ringde i skallen på mig var 60 någonting så jag var tvungen att kolla upp det dagen efter. Det kunde väl inte vara 60% slängd mat...

Nej fullt så illa var det inte. Det var "bara" 20%! En stor undersökning som Livsmedelsverket gjort visar att hushållen i Sverige slänger i snitt 60 kg fullt ätliga livsmedel per år. Det motsvarar en kostnad å ungefär 1600 kronor per person och år. Samma summa som man brukar säga att en persons matkostnader är per månad. Det är vanskligt att ange exakta siffror men Livsmedelsverket räknar med att vi slänger ätbar mat för 16-23 miljarder om året i Sverige. 16-23 MILJARDER. Smaka på den. Det här onödiga matsvinnet motsvarar utsläppen från 200 000 tusen bilar under ett år. 200 000 BILAR!

Det här helt galet, så jag började fundera på mina egna vanor. En trött tomat här, några skinkskivor som blivit lite torra där, pastaresten som var så god igår, men ser lite hängig ut idag. Ska vi verkligen fortsätta att slänga bara för att vi inte orkar ta vara på det vi har? Och hallå, jag menar inte med detta inlägg att vi ska börja dricka sur mjölk eller chansa på kyckling som luktar unket, men med lite bättre planering kan vi faktiskt minska de horribla siffrorna som Livsmedelsverket fått fram.

Eftersom det alltid landar i recept för mig tänkte jag att det vore kul att laga mat på sånt som jag vanligtvis slänger. Så jag började med blast. Rödbetsblast och morotsblast. Rödbetsblast har jag hört att man kan använda ungefär som mangold eller spenat, så det gjorde jag. Det blev god pizzatopping. Morotsblasten däremot trodde jag det skulle bli svårt att hotta upp, men jag hittade ett recept på bloggen Landleys kök som jag körde rakt av. Tack för bra tips Manny Landly. 
Kolla gärna in: http://www.landleyskok.se/omlandleyskok/

Och det allra roligast med den här röran var att det blev så gudomligt god. "Godare än vanlig pesto" utbrast Peter när han fick smaka.

4 pers

1 dl solrosfrön
2 dl hackad morotsblast av ekologiska morötter
1 dl riven parmesanost
1 liten vitlöksklyfta
1 dl extra virgin olivolja
salt, peppar

1. Rosta solrosfröna i en tekpanna med lite olja och salt.
2. Hacka morotsblasten och ha ner i en mixer tillsammans med solrosfrön, grovriven parmesanost, vitlök och olja.

3. Kör till en slät smet. Smaka sedan av med salt och peppar.
"Left overs"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar