Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

söndag 3 augusti 2014

Sommarknäcke

På sommaren brukar jag passa på att baka när det är regniga dagar. Ja, ni förstår ju själva hur lite bakat det blivit i år. Har knappt ens snott ihop baguetter som jag annars gör medan jag går genom köket. 
Men så kom det en regnskur till slut och det var alltså läge för en utmaning. Har aldrig tidigare testat att baka knäckebröd, så det var dags nu. Det visade sig vara ganska lätt, även om själva utkavlingen krävde tålamod. Degen är kladdig och vill gärna fastna, så man måste vända på den utkavlade degrundeln många gånger och vara generös med rågmjölet. Jag kunde konstatera att jag hade god hjälp av alla hundratals pepparkaksdegar jag kavlat ut i mitt liv.



KNÄCKEBRÖD
50 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 msk flingsalt
1 msk honung
1 dl dinkelflingor (har du inte det går det bra med havregryn)
7 dl rågmjöl
3-5 dl vetemjöl

Jag kokade upp vattnet och hällde det över dinkelflingorna.  När det svalnat till fingervarmt smulade jag ner jästen och tillsatte honung o salt. När jästen lösts upp rörde jag om ordentligt och tillsatte sedan, först rågmjölet och sedan vetemjölet. Jag provade mig fram tills degen släppte från kanterna men ändå fortfarande var lite klibbig. Så lite mjöl över degen och jäsning en dryg timme. När degen jäst knådade jag den till en lång korv som jag delade i önskat antal bitar. Det blir rund 15 kakor om man har en mindre tallrik som mått, det dubbla om man tar en liten assiett som mått. Och nu var det då dags att kavla. Jag tog deg motsvarande två kakor och kavlade, lyfte på degen och arbetade in mer rågmjöl, vände på degen (när det gick) och strödde på mer rågmjöl där det var klibbigt. Hur tunt man lyckas baka ut är en träningsfråga. Så skar jag rundlar (med tallrik som mått), tog ut ett hål i mitten med ett snapsglas, la över på en plåt med bakplåtspapper, prickade kakorna med en gaffel och gräddade i 250 grader i 7-8 minuter. De bränns lätt, så håll koll. Av det utkavlade spillet tog jag ut fler snapsglasrundlar som jag penslade med rapsolja och strödde lite flingsalt på före gräddning. Det blev supergoda snacks.  

Även om kakorna kändes torra och spröda när jag tog ut dem märkte jag att de var lite sega när de svalnat. Så när jag var klar med hela baket la jag alla kakorna på två plåtar  och ställde in i ugnen som jag just stängt av. Där fick de stå i eftervärmen ända till nästa dag. Sen var de spröda.  De små snapsglaskakorna behöver inte eftergräddas. 

Om det är dinkelflingorna eller honungen som skapar magi vet jag inte. Men det här knäckebrödet blev helt galet gott. Med Philadelphiaost och sommarmogna tomater är det en ren delikatess.


Om man är vegan och äter honung är det här ett veganskt recept. Om inte går det såklart att utelämna honungen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar