Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

måndag 11 augusti 2014

Vildhallon - sommarens dröm

SAFTA OCH SYLTA
Gästinlägg av Lisa Jämtsved Lundmark


"Nej jag hoppar över det. Men jag tar gärna emot burkar med färdigt mos!"

Det var Lenas svar till mig när jag för några år sedan sa att vi hade så mycket äpplen så hon fick gärna komma och plocka och göra eget mos om hon ville. Även solen har sina fläckar…. och så är det även med Lena. Som ni alla vet är hon makalöst duktig på att laga mat. Men att sylta och safta det intresserar henne inte riktigt. Anledningen kanske är att vi, när vi växte upp, jagades ut i de jämtländska skogarna en dag i augusti varje år av vår käre far för att uppfylla ”Operation blåbärsplockning”. Inte förrän vi hade fått ihop minst 50 liter bär kunde vi återvända hem till stugan för att sedan ta oss an arbetet med att rensa bären. Sedan skulle det kokas sylt som skulle räcka hela vintern. Man kan ju bli avskräckt för mindre!


Så en viktig tumregel är att inte tänka att det måste plockas så stora mängder bär för att man ska koka till exempel sylt. Risken är då att man ledsnar på hela projektet innan man ens hunnit ut i skogen med sin bärhink. Plocka ett par liter, koka sylt, gelé, marmelad eller något annat som du gillar och sedan har du en skatt i kylskåpet! Det är absolut mödan värt. Jag tycker att vildhallon är något helt annat än odlade. Smaken, färgen…  allt är så förföriskt med vildhallon. Förutom den lilla osmakliga detaljen att det ofta finns små maskar i dem. Därför äter jag sällan färska vildhallon. Jag föredrar dem tillagade. Min son gick ut i skogen förra veckan och kom hem med en halvliter hallon som han gjorde smulpaj på. Till den varma pajen åt vi ovispad vispgrädde…. sommarens absolut bästa smakupplevelse alla kategorier.

Där hallon i vanliga fall brukar växa på t.ex. kalhyggen hittar man i år bara söndertorkade buskar. Men jag hade turen att hitta ett perfekt hallonbuskage när jag var ute med hunden för några dagar sedan. Det låg i en liten svacka som förvisso fick en hel del sol men också skyddades av skugga framåt kvällarna och marken var fortfarande lite fuktig. Det blev hela fem liter hallon och jag kokade sylt på alltsammans! Här är mitt recept.

2 liter vildhallon
6 dl ekologiskt socker
(1 krm natriumbensoat)
Rensa bären från skräp och ta bort dåliga bär. Varva bär och socker i en kastrull. Låt stå ett par timmar så att bären saftar sig. Koka sedan sylten på medelvarm värme i ca tio minuter under lock. Skaka kastrullen emellanåt eller rör med en träslev så att det inte kokar fast. Ta kastrullen från plattan och var noga med att ta bort allt skum som ligger på ytan. Skummet försämrar hållbarheten på sylten.

Natriumbensoat är ett slags konserveringsmedel (E 2011) som kanske inte all ekologiska matlagare tycker att man ska ha i sylten. Själv har jag varit med om att min hemlagade sylt blivit dålig och det är så väldigt ledsamt när det händer. Så jag har i konserveringsmedlet. De vilda hallonen är ju ekologiska i sig och inte hårt besprutade som de köpta så då kan jag ha i lite E 2011 tänker jag. Men vet du att sylten ska ätas inom ett par veckor kan du absolut skippa natriumbensoatet. Natriumbensoatet blandar du ner i en liten del av sylten (i t.ex. en kaffekopp). Sedan rör du ner den lilla delen i resten av sylten i kastrullen, men då ska inte sylten koka mer.

Fyll väl rengjorda glasburkar till bredden. Sätt på lock omedelbart. Förvara i kylskåp.
Det är lätt att man blir besviken när man står där med alla sina rengjorda glasburkar och bara behöver använda hälften av dem. Så var beredd på att av två liter bär blir det ungefär en liter sylt.
Lycka till! Lisa


p.s. Håll med om att man gärna skulle vilja ha en färdig burk...Lena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar