Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

måndag 1 september 2014

Intyg om frånvaro

Det är snart ett halvår sedan jag skrev något, men nu är jag tillbaka!
Det här inlägget blir en kortfattad redogörelse för vad jag gjort och därmed också varför jag varit frånvarande. Jag skulle kunna säga att jag lägga mest fokus på de delar som handlar om mat, men sanningen är att det är där mest fokus har legat.

I våras sökte jag jobb på olika restauranger, i hopp om att få vad som helst. Det gick sådär med mina ansökningar. Vissa ställen hade fullt med personal, andra fattade inte varför jag sökte. Jag hade ju nästan ingen erfarenhet. Det blev alltså inte riktigt som jag tänkt mig. Istället fick jag jobb på ett ställe dit jag inte ens sökt, utan där det bara visade sig att de behövde folk: på Magazin1 i Hablingbo, Gotland. Lite kort info om stället: det är både hotell och restaurang med trettio platser inomhus och ungefär fyrtio uteplatser. Under högsäsongen hade vi som bäst cs 200 matgäster per dag, och var två kockar och en kallskänk i köket. Nu i september har det lugnat sig rejält och vi har kanske 20-30 gäster om dagen. Maträtterna är varierade och ganska klassiska och rustika. Med det menar jag att det mesta görs från grunden. Menyn innehåller en hel del gotlandsinspirerade rätter (som saffranspannkaka och tre olika lammrätter) och i övrigt rätter som svampomelett, fisksoppa, oxfilé och kroppkakor (både köttiga och veggiga). Där har jag jobbat 12-timmarspass sex dagar i veckan under typ hela sommaren, så ni kan förstå att jag inte orkat skriva så mycket. Nu har det lugnat sig och jag återvänder till Stockholm om två veckor. Vad som händer då får vi se.

När jag kom till Magasinet första dagen hade jag i ärlighetens namn inte en aning om vilka mina arbetsuppgifter skulle vara. Min gissning var att jag skulle vara köksassistent och att jag ungefär skulle hacka chefskocken Pelles grönsaker. Så blev det inte riktigt. Istället har jag haft en chef som verkligen litat på mig och mina förmågor, och som använt mig som jämlik till honom själv. Jag har lagat alla typer av mat (kött, veg, fisk, dessert osv) och vissa kvällar och luncher har jag varit ensam kock i köket. Ja nu skryter jag lite, men vill mest beskriva att det varit en grym arbetsplats där jag lärt mig mycket och där jag fått ta sjukt stor plats.

Här är ett litet smakprov på vad jag lagat. Fler bilder kommer kanske, men jag börjar med de här två lammrätterna, det är ju ändå Gotland.

Lammcarpaccio

Lammlägg, serverat med rotmos, rödvinssås, sallad, friterad morot och senapskräm.
När jag inte vart på magasinet har jag jobbat på Ängsholmen, ett kollo i skärgården där jag vart sen jag var 11. Jag tillsammans med massa bästisar var en av veckorna ansvariga för att laga maten, och det gjorde vi grymt. Vi serverade frukost, lunch, middag och kvällsfika till 135 pers i fem dagar. Vi körde inte med halvfabrikat och körde 50% vegetarisk mat. Vi försökte kombinera barnvänligt med det vi ville laga och det blev riktigt bra. Här är menyn vi körde: 

onsdag:
Lunch: Vegetarisk pastagratäng
Middag: Köttbullar med potatismos, gräddsås och rårörda lingon
Vegetariskt: Vegetariska köttbullar och gräddsås på svampspad

torsdag
Lunch: Pasta carbonara
Vegetariskt: Veg carbonara med soltorkade tomater
Middag: Vegetarisk chili

fredag
Lunch: Rödbetssoppa
Middag: Tacos
Vegetariskt: Tacos med gårdagens chili och färs på finhackad champinjon 

lördag

Lunch: Panerad sej med kapris-och citronsås och kokt potatis
Vegetariskt: Panerad aubergine
Middag: Svamprisotto med ugnsrostade grönsaker

söndag

Lunch: Ceasarsallad
Veg: Ceasar med Halloumi och dressing med soltorkade tomater istället för anjovis
Middag: Hamburgerfiesta: minihamburgare (veg och icke), coleslaw, egeninlagd saltgurka, syltad rödlök och sallad. Och sen körde vi bröd som inte var hembakta, riktigt så ambitiösa var vi inte. 

Vegetarisk pastagratäng. Tomatsås i botten, al-dentekokt pasta på det som toppas med morot, svamp och spenat/oströra. Sen in i ugnen tio min...

Så, det var min sommar. På återseende, kära läsare! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar