Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

torsdag 18 september 2014

Vegansk meny - en kul utmaning

Välkommen tillbaka till bloggen Ville. Det ska bli kul att få lite inspiration från dina sommaräventyr. Jag har ju smakat de där lammläggen som du la ut bild på häromdagen  och skulle väldigt gärna se receptet här på bloggen. De var så grymt goda.

Men själv ska jag skriva om något långt från lammlägg. Jag skulle laga middag på kontoret för sex personer, härom veckan. Två av gästerna, Mats o Sara är vegetarianer, och Levan är vegan. Det blev anledning att testa en helt igenom vegansk meny vilket visade sig vara en jättekul utmaning. Jag ville inte att det skulle bli en middag där Levan skulle behöva avstå från hälften av det som bjöds utan ville köra hela vägen. Det blev en del funderande och en del insikter. Tänkte tex laga min bönsalsa men den är det ju honung i.  Det var lätt att byta ut mot sirap (eller Agavesirap). Men så ville jag baka vegansk kladdkaka och i den ska det vara margarin. Döm om min förvåning när jag läste på baksidan av paketet och insåg att det är mjölk i margarin. Mera googlande för att lära mig att Carlshamns margarin är det enda (?) mjölkfria margarinet. Iväg igen till en mer välsorterad butik för att köpa det. Det här kanske låter som "goddag yxskaft" men oj vad mycket mjölkfria produkter det ändå finns nuförtiden. Jag använde Oatly fraich till en god röra och Oatly vaniljglass till kladdkakan. Glassen är supergod.

Så här blev min första veganska meny:

Bubbel med snacks
- små bruschetta av baguette med tomat, vitlök och ramslöksolja (oljan hittar du blogginlägg från 27 april i år). Har du ingen ramslök går det lika bra att göra en god olja av basilika el persilja som mixas med god olja o citron), toppat med flingsalt
- svarta sesamkex från Voltaire med aprikoskärnpasta (säljs på burk i livsmedelsbutiker med stort ekologiskt utbud)
-  cashewnötter
-  oliver

Huvudrätt
Grillade aubergineskivor (centimetertjocka skivor som jag saltade och så fick de ligga en timme för att vätska till sig innan jag grillade dem i ugnen) toppade med mycket bönsalsa (inlägg på bloggen den 20 augusti 2014)
Till det en röra med Oatly fraiche blandad med citron och salt
Tomatsallad med rödlök och basilika
Levainbröd och Voltaires hasselnötssmör

Vegansk kladdkaka
3 dl mjöl
125 g margarin
2 dl strösocker
2 dl Oatly iMat grädde
1,5 dl kakao
50 g hackad mörk choklad
2 msk ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
Ströbröd och margarin till formen

Ugnen slås på 175° och så smörjer man en form (20 cm i diameter) med margarin  och bröar med ströbröd.
Sen blandas alla torra ingredienser i en bunke. Hacka sedan chokladen och blanda med de torra ingredienserna. Smält margarinet och blanda med grädde och sirap.
BLanda försiktigt men bestämt ihop de torra ingredienserna med mjölk, sirap, margarinblandningen. Det ska bli en jämn smet.
Grädda mitt i ugnen på 175° i 18-22 minuter. Man får titta och känna litte på kakan. Den ska kännas lite ofärdig när man tar ut den. Känns den klar är den förmodligen redan torr inuti.

När kakan svalnat serverade jag den med färska hallon och den ljuvliga Oatlyvaniljglassen.

Det här är alltså innan vi gjort tabberas på  alla faten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar