Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

lördag 11 oktober 2014

Alltid färsk timjan

Mackduell, det gillar jag Ville. Du vet att jag i princip skulle kunna leva på mackor om det krävdes. Eller snarare, om tillfälle bjöds. Jag återkommer definitivt med några bidrag till turneringen. Snart.

Nu ska jag bara dela med mig av vad som förr i tiden skulle kallats ett husmorstips. Kring timjan. Jag har mycket timjan i landet både hemma och på När och har genom året brett ut många tidningar för att torka timjan. Det tar flera dagar, i alla fall om bladen ska sitta kvar på kvisten, och det ska de gärna för då behålls smaken bättre än om man torkar bara bladen. Många dagar med köksbänken upptagen av timjantork blir det. När jag sedan tar fram den torkade timjanen för att använda har den ändå tappat nästan all smak.

I år var det lite stressigt när jag skördade timjan så istället för min vanliga rutin slängde jag ner kvistarna i plastlådor och frös in dem. När jag ska använda timjan nu tar jag fram en låda och repar av bladen direkt, medan de fortfarande är helt frusna. Det går jättelätt att repa av bladen och en underbar timjandoft sprider sig i köket . När jag tagit det jag vill ha åker lådan in i frysen igen.

Frysning brukar rekommenderas för mjukare örter med tunna blad, som persilja, gräslök, basilika etc. Jag har aldrig läst att den är lämplig att frysa in. Men från och med nu är det vad jag kommer att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar