Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

söndag 19 oktober 2014

Mackduellen #2


Ok, Ville, här kommer mitt första tävlingbidrag i Mackduellen. Jag behövde en matig macka och hittade en del användbart i kylen. 
  • En rejäl skiva knäckebröd. Jag gillar verkligen Saltå Kvarns. Det är ganska tjockt och gräddat på ett sätt som gör det liksom torrt och sprött. 
  • Ramslöksolja. För er som läste bloggen i våras kanske ni minns att jag gjorde ramslöksolja den 27 april. Har man inte det går det PRECIS lika bra med pesto som man späder ut med lite mer olja så att det blir härligt rinnig.

  • Potatis i halvor/skivor. Jag hade bakat småpotatisar i ugnen dagen innan så de fick bli den matiga grunden. Kokt potatis funkar också, men de bakade, lite skrynkliga, med smak av olivolja, är ännu godare.
  • Villes soltorkade tomater - Inlägg från 6 oktober
  • Riven parmesan (kan skippas eller byt as till veganost)

Det här är ganska "säkra" ingredienser. De är goda var och en för sig och de finns ofta hemma. Så inga konstigheter eller utsvävningar, men kombinationen blir så grym att jag ger den 7 av 10.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar