Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

torsdag 9 oktober 2014

Mackduellen #1

Tänkte dra igång en liten turnering...

Bakgrund: jag älskar att äta mackor med olika pålägg, typ som smörrebröd (eller jag vet inte exakt vad som är definitionen av det). Särskilt till oplanerade luncher när jag är hemma eftersom det krävs påhittighet och olika tekniker för att det ska bli riktigt bra. Det gör också att en gör slut på råvaror som håller på att bli dåliga, eftersom kombinationerna av vad som kan läggas på mackan är oändliga.

Utformning: jag jämför och betygsätter de mackorna jag fixar (brukar oftast göra två olika typer) i mackdueller. Det är allt jag vet nu, kanske blir det ett häftigt gruppspel-som-går-över-i-slutspel-och-slutar-i-mackornas-mackors-möte-aka-finalen-system, men vem vet?

Mackduellen #1


I högra hörnet
I botten har jag brett mackan med en salviakräm som jag fått som present och som är riktigt god. Över det två blad av cosmopolitansalladsblad. Över det i sin tur: aubergine panerad i mjöl, ströbröd, salt, peppar och chilipulver. Avslutningsvis toppade jag mackan med några rostade pumpakärnor.

Betyget blir 6/10. Den var god och kombinationen aubergine/salvia smakade nästan lite som dumplings (kanske konstig jämförelse med det är den bästa jag kommer på). Den var som sagt god, men långt från fantastisk.

I vänstra hörnet: vi börjar med det som syns. Ett stekt ägg som jag personligen gillar det: en fast vita och en gula som rinner ut över mackan så fort du skär i det. Under ägget har vi en champinjonröra. Jag började med att skära tunna skivor av fyra svampar och att finhacka en halv vitlöksklyfta och en liten sharlottenlök. Sedan fräste jag det i ganska mycket smör, salt, peppar och persilja tills det släppt en del vätska. Sedan slog jag på lite mjöl, dijonsenap, soja, tomatpure och lite riven hushållsost, och stängde av plattan och lät maten göra jobbet själv.

Betyget 7/10, och vi har en vinnare. Känns på ett sätt trist att ge vinsten till "klassikern", men idag blev det så, för den var. Nästa gång kommer jag prova lite mer oortodoxa pålägg.

P.S. Jätterolig (och sann) ordvits: när jag skrev det här inlägget lyssnade jag genom Mack Beats skiva "Centrum" från 2013 D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar