Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

torsdag 2 oktober 2014

Friterat, inte svårt



På bilden ser det nästan ut som att jag skriver om fika idag. Men icke. Det är friterade blomkålsbollar, ett recept som jag hittade i Buffé och som triggade mig att pröva fritering för första gången i mitt liv.

Jag använde min tjockbottnade kastrull med höga kanter och tog det försiktigt. Jag hällde i rapsolja, ca 7 cm djup, och värmde till160 grader. Så la jag  ner bollarna försiktigt och när de var klara lyfte jag upp dem med en hålslev.

Jag serverade mina bollar som drinktilltugg och doppade dem i sötsur sås. Det blev kanongott och var inte alls svårt.



Indiska blomkålsbollar
Portioner:  4

Ingredienser
1 blomkålshuvud (à ca 700 g)
1 krm chilipulver
2 tsk malen spiskummin
1 1/2 dl sojamjöl
1 tsk torkad timjan
1 krm bakpulver
2 tsk finriven färsk ingefära
1 ägg
1 tsk salt
rapsolja till fritering

Så här gör du
Skär bort blasten från blomkålen. Riv resten grovt på ett rivjärn. Krama ut ev vätska.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt blomkålsriv, ingefära och ägg. Krydda med salt. Blanda väl. Forma till ca 20 bollar.
Värm rapsolja i en tjockbottnad kastrull till ca 160°C. Du behöver en mat-termometer.
Fritera bollarna i omgångar tills de är gyllenbruna runt om, 3–5 minuter. Ta upp med hålslev och låt rinna av på hushållspapper.

Tips
Frityroljan kan användas igen. Sila av, häll på flaska och ställ i kylen. Använd exempelvis till vårrullar, friterad fisk eller hemgjorda pommes frites.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar