Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

torsdag 28 maj 2015

Att laga sig ur ett hem_3 "Mac-n-cheese"

Mamma ska komma på vardagmiddag och eftersom jag håller på att "laga mig ur hemmet" öppnar jag skåpen och letar efter ingredienser som passar ihop och som kan bli en måndagsöverraskning. Av någon anledning har vi två paket makaroner i skafferier. Hur gick det till? Vi äter ju nästan bara färsk pasta nuförtiden. Eller spagetti. Men mamma, liksom vi, gillar makaroner. Och jag har en massa ost i kylen, så jag kommer på att jag ska testa att göra Macaroni and cheese. Det kan ju inte vara så svårt.

Jag började med att dra igång koket av 5-6 dl makaroner. Samtidigt kokade jag ihop en ostsås som jag sedan bara hällde över makaronerna och grönsakerna som jag lagt i en smörad ungsfast form. Sedan ställde jag in det i ugnen i ungefär en kvart. Och ut kom en härlig och snäll rätt. Lättäten är ett lite finare sätt att säga att den har konsistens som barnmat. Bara att skyffla in. Men åh så gott.


Till 4-5 portioner Macaroni and cheese behöver du:

6,5 dl makaroner
½ dl margarin
½ dl mjöl
5 dl mjölk
1,5 msk dijonsenap
1 mozarella (i påse)
1 burk ricottaost
1 dl riven parmensan
150 gr babyspenat (2påsar)
1 burk kronärtskockshjärtan
salt, peppar och ytterligare någon valfri krydda som passar med senap och som du har hemma.

Börja med att koka makaronerna enligt anvisning på paketet

Sås
Smält margarin i en tjockbottnad kastrull. Rör i mjöl och späd med mjölk. Rör hela tiden medan det kokar upp. Krydda med dijonsenap och salt och peppar. Om såsen är väldigt tjock kan du späda med lite vatten för den kommer att tjockna ytterligare av osten som snart ska i.

När såsen kokat ihop tar du den från plattan och rör ner en söndersmulad mozzarellaost, ricotta och riven parmesanost. Smaka till sist av om det behövs mer salt och peppar (såsen får inte vara alltför mesig) och kanske ytterligare någon krydda. Jag öste ner ganska mycket torkade provensalska örtkryddor i min sås.

Ta fram en ugnsfast form och häll i makaronerna. Bland ner 150 gram (två påsar) babyspenat och en burk kronärtskockshjärtan, som du hackat i mindre bitar. Häll såsen över och rör runt så att alla makaroner täcks. Ställ i ugnen på 200 grader i tjugo minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar